Lördagen den 8/10, har vi märkestagning på skridskoskolan.
För de åkare som inte ska ta märken är skridskoskolan som vanligt.
-
-
Uppdaterad: 29 SEP 2017 10:43
Lördagen den 8/10, har vi märkestagning på skridskoskolan.
För de åkare som inte ska ta märken är skridskoskolan som vanligt.
UNDANTAG:
- De som åker kl 11 och ska ta märke 1-3 kommer kl 10!
- De som åker kl 10 och ska ta högre märken kommer kl 10 men får räkna med att stanna en stund efter kl 11.
Det blir väldigt många som ska prova att ta märken så det är VIKTIGT ATT:
- KOMMA I TID!
- Bekräfta gärna per mail (se mailadress nederst i detta inlägg) så snart som möjligt att ni kommer på märkestagninen eller meddela att ni inte kan delta.
- Om ert barn inte vill ta märke (alls eller bara denna gång) så är det också bra om vi får veta detta i förväg.
Svenska konståkningsförbundet har tagit fram skridskoskolemärken i åtta olika valörer från märke 1 till märke 8. Syftet med dessa märken är att se till att barn som åker i skridskoskola lär sig grunderna i skridskoåkning på ett genomtänkt sätt.
Skridskoskolemärket är en pin med en bild av ett lejon som heter Leo. Därför
kallas skridskomärkena för "Leo". De olika momenten som ingår i respektive
märke framgår här: https://www.skk.nu/Skridskoskola/Skridskoskolemarken.
SKK anordnar märkestagningar ca två gånger per termin. I den mån det är möjligt anlitar vi en tränare som inte tränar barnen i skridskoskolan som "testare".
Märkestagningarna sker på lördagar under barnens ordinarie träningstider. Det är barnens tränare som bestämmer vilka märken respektive barn ska få försöka ta. Barnen kan ta flera märken vid ett tillfälle.
De träningstillfällen då vi har märkestagning brukar ofta bli lite stökigare än
vanliga träningar. Efter märkestagningen fortsätter barnen vanligtvis att åka i sin tidigare grupper.
Märken finns att köpa i samband med märkestagningarna för 50 kr per styck
(kontanter) vid utgången.
Vänd er gärna till Cathrine Brooling (
) eller Marie Rosenberg (
) om ni har några frågor om märkena eller märkestagningen.